2 aprilie – Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului

Autismul este o tulburare de dezvoltare de origine neurobiologică şi este considerată drept una dintre cele mai severe tulburări neuropsihiatrice ale copilăriei. Poate să apară în orice familie, indiferent de rasă, statut social, religie sau nivel de educaţie.

Autismul se poate vindeca aplicând o intervenţie timpurie intensivă, înainte de vârsta de 4 ani, intervenţie ce poate ajunge  la cca. 40 ore pe săptămână,  8 ore pe zi, astfel încât 47% dintre copii ar putea avea o viaţă  indepedentă.

Din cauza faptului că autismul este o tulburare de dezvoltare permanentă, care se manifestă pe parcursul întregii vieţi, fiind afectată atât funcţionarea creierului, cât şi interacţiunile sociale, comportamentul, comunicarea (verbală şi non-verbală) a fost eminamente necesar să se tragă un semnal de alarmă întregii societăţi asupra acestei categorii de persoane vulnerabile.

Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului a avut loc în fiecare an, începând cu 9 septembrie 1989. Aceasta a fost desemnată de către Rezoluţia „62/139” a Adunării Generale a Naţiunilor Unite, fiind propusă de către reprezentanţii statului Qatar, susţinută de către toate statele membre şi adoptată la 18 decembrie 2007. Adoptarea datei de 2 aprilie ca Zi Internaţională de Conştientizare a Autismului a venit ca urmare a prevalenţei îngrijorătoare şi a ratei tot mai ridicate a autismului la copii, aspecte vizibile în multiple regiuni ale lumii.


Funda puzzle este simbolul campaniei internaţionale de conştientizare a autismului. Puzzle-ul reflectă misterul şi complexitatea autismului, culorile şi formele variate reprezintă diversitatea oamenilor şi a familiilor care se confruntă cu această afecţiune.

Tema campaniei din anul acesta este „Înţelegerea și conștientizarea autismului”

Scopul campaniei îl reprezintă informarea și conștientizarea:

  • profesioniștilor din sănătate şi educaţie despre problematica autismului și metodele de management al pacienților cu autism;
  • părinților în general, părinților și aparținătorilor pacienților cu autism asupra posibilităților de diagnosticare, tratament și cu privire la realizarea deplină a drepturilor persoanelor cu autism.
  •  Creșterea nivelului de informare și conștientizare (prin organizarea de evenimente și alte activităţi )
  • despre:
  •  Respectarea drepturilor copiilor cu autism;
  •  Importanţa integrării copilului cu autism în societate;
  •  Importanţa intervenţiei timpurii şi a îmbunătăţirilor în planul comunicării şi limbajului, al
  • socializării, al comportamentelor, pe care aceasta le poate aduce;
  •  Înțelegerea că persoanele cu autism au nevoie de mai multă susținere, de apartenenţa la un grup, de
  • educaţie;

Obiectivele campaniei:

Creșterea nivelului de informare și conștientizare (prin organizarea de evenimente și alte activităţi) despre:

  • Respectarea drepturilor copiilor cu autism;
  • Importanţa integrării copilului cu autism în societate;
  • Importanţa intervenţiei timpurii şi a îmbunătăţirilor în planul comunicării şi limbajului, al socializării, al comportamentelor, pe care aceasta le poate aduce;
  • Înțelegerea că persoanele cu autism au nevoie de mai multă susținere, de apartenenţa la un grup, de educaţie;
  • Necesitatea de a-i ajuta pe copiii cu autism şi cu alte tulburări de dezvoltare să-şi descopere şi să-şi utilizeze potenţialul la cel mai înalt nivel, oferindu-le programe de intervenţie terapeutică personalizate.

În tratarea TSA (Tulburări din Spectrul Autismului) este necesară o educaţie pentru toţi, părinţi, profesori şi medici. Implicarea familiei în terapie este vitală în recuperarea copilului — este necesară o informare continuă şi o participare activă în programul de terapie.

Întreruperea terapiei sau fluctuaţiile de participare la şedinţele terapeutice conduc, de cele mai multe ori, la înregistrarea unui regres sau la consecinţe ireversibile. Pe lângă terapia individuală este nevoie şi de terapie de grup care să vizeze procesul de dezvoltare a propriei personalităţi sociale.

Este important ca toţi copiii suspectaţi de vreo problemă de dezvoltare să beneficieze de o evaluare complexă a stării sănătăţii, cel puţin următoarele aspecte:

  • evaluarea capacităţii auditive şi vizuale;
  • evaluare neurologică;
  • examen dermatologic;
  • examinarea copilului pentru a găsi eventuale sindromuri genetice sau alte probleme de dezvoltare ce sunt asociate uneori cu autismul;
  • evaluarea altor probleme curente de sănătate sau a aspectelor care îi ingrijorează pe părinţi la copiii lor;
  • evaluarea capacităţile cognitive: (verbale şi nonverbale, abilităţile de funcţionare în viaţa de zi cu zi).
  • evaluarea capacităţii de comunicare;
  • interacţiunea socială;
  • comportamentul şi răspunsul la mediu.

În România sunt aproximativ 30.000 de persoane care suferă de tulburări din spectrul autist. În județul Hunedoara, conform datelor statistice ale DGASPC Hunedoara, în 2018 erau înregistrate 210 cazuri de autism, dintre care 182 la copii cu vârsta cuprinsă între 0 și 18 ani, iar 28 la adulți cu vârsta peste 18 ani.